انگلستان: از سری مقالات هزینه و بورسیه تحصیلی - آنچه باید بدانید

بورسیه تحصیلی در انگلستان

برای دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در انگلستان را دارند، بورسیه‌های تحصیلی بسیار متنوعی وجود دارد. در این مطلب ما پیشنهاد، فرآیند ثبت‌نام و شرایط مورد نیاز چند بورسیه مختلف را بررسی کرده‌ایم.


گردآورنده: علی رضا رضایی کلات
2762
ذخیره سازی
1399/08/13

بورسیه تحصیلی انگلستان

هنگامی‌که دانشجویان فهرستی از برترین مقاصد تحصیل دلخواهشان تهیه می‌کنند؛ بدون شک انگلستان جایگاه بسیار بالایی در این لیست کسب می‌کند. وجود دانشگاه‌هایی که در همۀ دنیا شناخته‌شده بوده و به کیفیت عالی آموزش مشهورند، موجب شده هرساله تعداد کثیری متقاضی برای آغاز ماجراجویی آکادمیک در این کشور وجود داشته باشد. اغلب این متقاضیان به دنبال تأمین منابع مالی برای تحصیل چه به‌صورت بورسیه و چه به‌صورت کمک‌هزینه می‌باشند. به‌هرحال از این واقعیت که هزینه‌های آموزش عالی در انگلستان نسبتا بالاست گریزی نیست. شهریۀ دانشگاه و هزینۀ مسکن بخش اعظم این هزینه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. به‌علاوه باید هزینه‌های عمومی زندگی را نیز به این‌ها افزود؛ که البته خودش مبلغ چشمگیری است.
بسیار مهم است که دربارۀ هزینه‌ها دیدگاهی واقع‌بینانه داشته باشید. و البته به همان میزان اهمیت دارد، که نگذارید این موضوع شما را از درخواست پذیرش منصرف کند. انگلستان همان‌طور که میزبان تعداد قابل‌توجهی دانشجوی بین‌المللی است؛ چندین گزینه مختلف هم برای تأمین بودجۀ تحصیل پیش پایشان می‌گذارد. البته لازم به ذکر است که فرآیند انتخاب دانشجویان واجد شرایط بورسیه تحصیلی یا کمک‌هزینه فوق‌العاده رقابتی است. این بدان معناست که شما باید برای نوشتن یک درخواست بی‌نقص، زمان کافی بگذارید. اهمیت دادن به جزئیات کوچک، مانند اینکه درخواستتان را خطاب به چه کسی می‌نویسید، و یا ضوابط و معیارهای آن بورسیه تحصیلی، می‌تواند در موفقیت شما برای کسب بورسیه تحصیلی کارساز باشد. ما در ادامه مروری بر بورسیه‌های برجستۀ موجود در انگلستان کرده‌ایم.

دولت انگلستان

دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای تعدادی بورسیه تحصیلی که توسط دولت انگلستان ارائه می‌شود درخواست بدهند. بورسیه تحصیلی چونینگ (Chevening Scholarship) در میان این بورسیه‌ها بهترین است. هدف این بورسیه که توسط وزارت خارجه انگلستان و سازمان‌های همکار پشتیبانی و تأمین مالی می‌شود؛ شناختن دانشجویان برجسته‌ای است، که هم توانایی رهبری داشته و هم از لحاظ علمی عالی باشند.
داوطلبان بورسیه تحصیلی چونینگ در سراسر دنیا توسط سفارت انگلستان و کمیسیون‌های عالی گزینش می‌شوند. در بعضی موارد نهادهای دولتی و سازمان‌های سهیم در این بورسیه، با کشورهایی خاص، به‌منظور ایجاد فرصت تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی، همکاری‌هایی دارند. دانشجویان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چنین گزینه‌ها و فرصت‌هایی می‌توانند به وب‌سایت سفارت مربوطه و یا وب‌سایت بورسیه تحصیلی چونینگ مراجعه کنند. اولویت بورسیه تحصیلی چونینگ، در درجۀ اول، تأمین مالی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در زمینه‌های مختلف است. بورسیه کامل شامل شهریۀ دانشگاه، هزینه‌های سفر، مخارج زندگی، هزینۀ ویزا و پژوهانه برای پایان‌نامه می‌شود. برخی از این بورسیه‌ها به حمایت از افراد متخصصی که قصد توسعه مهارت و دانششان در مؤسسات انگلستان را دارند، اختصاص یافته است.
برای اینکه واجد شرایط بورسیه تحصیلی شوید، باید شرایط تحصیلی مناسبی داشته باشید. حداقل معدل دورۀ لیسانس شما باید معادل سطح دوم انگلستان (2:1) باشد. و اگر زبان مادری شما انگلیسی نیست باید مدرک زبان سطح مهارت مناسب داشته باشید. اثبات قصد بازگشت به کشورتان بعد از اتمام دورۀ تحصیل، یکی از مهم‌ترین عناصر تأثیرگذار در مشمولیت و کسب این بورسیه تحصیلی است. ازآنجاکه معمولاً درخواست برای بورسیه تحصیلی هم‌زمان با درخواست پذیرش دانشگاه است، شما می‌بایستی که سه دورۀ تحصیلی موردنظرتان را به ترتیب اولویت در درخواستتان ذکر کنید.

دانشگاه پذیرنده

عموم دانشگاه‌های انگلستان برای دانشجویان بین‌المللی برنامۀ بورسیه تحصیلی دارند. معمولاً شایستگی علمی از معیارهای مقدماتی برای واگذاری بورسیه تحصیلی است؛ پس داشتن سوابق دانشگاهی درخشان بسیار سودمند خواهد بود. با اینکه سطح توقع بالاست؛ رقابت برای دریافت بورسیه بسیار شدید است. بهتر است هرچه زودتر درخواستتان را ارسال کرده و در آن اطلاعاتی بگنجانید که شما را از بقیه متمایز کند. این اطلاعات می‌تواند شامل فعالیت‌های داوطلبانه، پروژه‌های گروهی، مهارت‌ها و تجارب کاری باشد. شما در روند ارسال درخواست برای بورسیه تحصیلی و کسب کمک‌هزینه متوجه شباهت‌های این پروسه با پذیرش دانشگاه خواهید شد. این موضوع بسیار کمکتان خواهد کرد؛ اما طی تشریفات اداری اجتناب‌ناپذیر است. بسیار مهم است که برای ملاحظۀ بیشتر و کسب ریز جزئیات فرآیند پذیرش، وب‌سایت دانشگاه مقصدتان را به‌دقت مطالعه کنید. نکاتی چون هزینه‌های پیش از دریافت بورسیه و شرایط مالی لازم برای کسب پذیرش اهمیت بالایی دارند.

نهادها و شرکت‌ها

تعداد بسیاری از شرکت‌ها، سازمان‌ها، انجمن‌ها و نهادهای مالی نیز جهت پشتیبانی مالی از دانشجویان بین‌المللی، بورسیه‌های تحصیلی مختلفی را فراهم آورده‌اند. برای نمونه گروه «پژوهش و نوآوری انگلستان» گزینه‌های متنوعی برای تأمین مالی دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری در دوره‌ها و زمینه‌ها بسیاری در دسترس قرار داده است. 
یافتن بورسیه‌های تحصیلی ارائه‌شده توسط شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز آن‌قدر که تصور می‌کنید مشکل نیست. شما می‌توانید از طریق رجوع به وب‌سایت‌هایی، مانند Scholarship Hub یا Postgraduate Funding Guide، که برای همین منظور به وجود آمده‌اند گزینه‌های مناسبی پیدا کنید.

بورسیه تحصیلی زنان تکنیسین (Women Techmakers)

این بورسیه تحصیلی توسط گوگل پشتیبانی می‌شود؛ و برای بانوانی که در درجات مختلف در زمینه‌های مرتبط با تکنولوژی، علی‌الخصوص علوم کامپیوتر، تحصیل می‌کنند کمک‌های مالی فراهم می‌آورد. این بورسیه برای همراهی با کارهای دکتر آنیتا بورگ فقید جهت افزایش مشارکت و حضور بانوان در دنیای تکنولوژی به وجود آمده است. برای پذیرش در این بورسیه شما باید ابتدا در یک دورۀ تحصیلی، کارشناسی یا کارشناسی‌ارشد، که مربوط به علوم کامپیوتر، مهندسی کامپیوتر و یا انفورماتیک است، پذیرفته‌شده باشید. به‌علاوه جامعۀ هدف این بورسیه دانشجویان اروپا، خاورمیانه و آفریقا می‌باشند.
پذیرش این بورسیه به‌صورت آنلاین است؛ بنابراین می‌بایستی تمام مدارک مربوطۀ شما به‌صورت دیجیتالی باشند. همچنین برای اثبات سوابق علمی درخشانتان باید بتوانید در پذیرشتان خصوصیات برجسته و قابلیت همکاری‌تان در امور را شرح دهید. این بورسیه به میزان ۷۰۰۰ یورو بوده، و به هر فرد تنها یک‌بار تعلق می‌گیرد. متقاضیانی که موفق به دریافت این بورسیه شده‌اند، فرصت شرکت در محافل این بورسیه را نیز دارند. این محافل زمینۀ مناسبی برای آشنایی و برقراری ارتباطات حرفه‌ای گسترده‌ای در طول دورۀ تحصیل می‌باشند.

بورسیه تحصیلی ICE QUEST برای دورۀ کارشناسی

انجمن مهندسین عمران (ICE) و بورسیه تحصیلی نهاد ملکه (QUEST) بورسیه‌ای را با هدف کمک به دانشجویانی که قصد تحصیل در دوره‌های کارشناسی رشته‌های مهندسی در انگلستان دارند ایجاد کرده‌اند. این بورسیه مخصوص مؤسساتی است که مدرکشان مورد تائید ICE بوده و طرف قرارداد نهادهای مهندسی عمران می‌باشند. به‌عنوان بخشی از این بورسیه دانشجویان در مدت تعطیلات باید برای شرکت حامی بورسیه تحصیلی کار کنند. که این خودش فرصتی عالی برای کسب تجربۀ کار در شرکت‌های مهندسی است. همچنین فرصت کار در شرکت حامی بورسیه بعد از اتمام تحصیل نیز وجود دارد. مقدار این بورسیه تا سقف ۸۰۰۰ پوند انگلستان برای دورۀ کارشناسی است.
شما باید در درخواستتان برای بورسیه تحصیلی، علاقه‌تان به مهندسی عمران و توانایی‌های علمی شاخصتان را شرح دهید. نمره‌های شما باید معادل سطح A-level انگلستان باشد؛ همچنین سطح مهارت مشخصی در زبان نیز از دیگر پیش‌نیازهای این بورسیه است. از دیگر شرایط این بورسیه نام بردن پنج شرکتی که علاقه به کار در آن‌ها دارید است؛ و اگر جزو منتخبین اولیه باشید در مصاحبه نیز باید شرکت کنید. QUEST بورسیه‌های تحصیلی دیگری را نیز در این زمینه ارائه می‌دهد؛ بهتر است جزئیات و الزامات موجود را در وب‌سایت این بورسیه تحصیلی مطالعه کنید.

اکنون‌که شما در مورد امکان و پتانسیل‌های موجود برای تأمین بودجه تحصیلات اطلاعاتی کسب کرده‌اید، می‌توانید از مؤسسات و دوره‌های ارائه‌شده در انگلستان سایت موسسه آرمان‌من بازدید کنید. همچنین با یک تماس با مشاوران موسسه آرمان‌من از مشاوره تحصیلی رایگان ما بهره‌مند شوید.


آنچه باید بدانید

هزینه های زندگی دانشجویی در انگلستان

هزینه های زندگی دانشجویی در انگلستان

انگلستان به دلیل داشتن برخی از برترین دانشگاه‌های جهان، جاذبه‌های فرهنگی فراوان، سرگرمی و فرصت‌های شغلی بسیاری که در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد، در لیست انتخابی بسیاری از دانشجویان بین‌المللی قرار دارد. اما، هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی در انگلستان چقدر است؟
شهریه دانشگاه ها در انگلستان

شهریه دانشگاه ها در انگلستان

انگلستان با در اختیار داشتن بیشترین تعداد دانشگاه‌های معتبر در سطح جهان، یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای افراد علاقه‌مند به ادامه تحصیل است. در این مقاله به بررسی شهریه دانشگاه‌های این کشور برای دانشجویان بین المللی پرداخته‌ایم.
نکات کلیدی برای مدیریت هزینه های زندگی دانشجویی در انگلستان

نکات کلیدی برای مدیریت هزینه های زندگی دانشجویی در انگلستان

در این مطلب یک دانشجوی بین‌المللی در انگلستان، تجربیاتش در باره هزینه‌های زندگی را در قالب نکاتی آموزنده برای شما بیان کرده است.
مشاوره رایگان